Väder Luleå

1/5 Säsongsavslutning… PDF Skriv ut Skicka sidan
Skrivet av Björn
2010-05-01 22:12

Idag avslutade vi ismetesäsongen. En säsong som innehöll förbättrade PB:n för några av oss. Tyvärr kom det inte upp lika många 10+ are som förra säsongen trots många, långa och seriösa försök.

Gädda 11,7kg 118cm Rickard slet upp ett klubbrekord på första hugget vi hade i år, en bredryggad gädda på 11,7kg. Sen hade vi fortsatt bra fiske med ett par gäddor kring 8-kilo innan snön bildade ett tjockt täcke över våra isar. Vi fortsatte vårat nötande men förutom ett par gäddor kring 7kg var det allmänt svårfiskat ända tills våren och solen kom. När den värsta snön sjunkit ihop då drog det igång igen och vi har nött som galningar… Resultaten har varit ganska bra men vi saknar dock grädden på moset då vi lyckats ta långa smala och korta tjocka, inte som vi vill ha dom, långa och tjocka. Vikterna på toppgäddorna har legat kring 9kg.

I morse väckte Håkan för en gångs skull mig. Han börjar vara van med att väcka folk då han hela tiden får ringa och väcka teamets sjusovare David…

Håkan laddade bilen full med nyfångad mört och hämtade mig vid 06.30. Vi drog iväg för att se om isarna fortfarande skulle hålla. När vi försökskaniner hade bekräftat isens tjocklek och kvalitet så ringde vi till latmasken som direkt började kräva att vi skulle borra hål åt han. Inte nog med det han ville ha dom hetaste ställena också. Jaja tänkte jag men Håkan gick omkring och gnällde som han alltid gör… Nu vet jag att han alltid brukar ha flyt när han inte får fiska där han vill.

Vädret var kanske inte det trevligaste, vi började surra om den tunna gränsen mellan en genialisk plan och ren galenskap. Vi kom fram till att vi var IDIOTER som ismetade på tunna isar i ihållande regn…

Håkan startade upp med att dra en spene medan David gick runt och svor över att han inte hittade hålen som jag och Håkan skulle ha borrat upp. Sen hade jag ett par blindfällningar innan Håkke drog ytterligare en gädda i 5-kilosklassen. När det så äntligen var min tur att kroka en gädda så får jag upp en på knappa 6kg. Sen var det dött ett bra tag, ett par eländiga blidfällningar var allt som hände. Vi funderade på att testa ett annat vatten när Håkkes vippa löste ut igen… Ingen gädda där men samtidigt löser en annan vippa ut för turgubben… Trots dubbla mothugg vill inte den gäddan vara med och leka. Under tiden Håkan klantar sig har jag riggat upp hans första spö och börjat gå tillbaks till ”basecamp” då vippan löser ut igen. Håkan är fullt upptagen med att rigga upp så jag tar saken i egna händer och springer dit. Linan formligen rasar ur rullen då jag möter upp med ett mothugg som nästan knäcker spöt. Det är stumt och jag räcker över spöt till Håkke som kommer inglidandes. Håkan tror först att den gått runt en stock men efter ett tag kommer den upp till hålet och bråkar en stund. Vi hinner skymta den ett par gånger innan jag får tag i den med lipgrippen. En stor skalle kommer upp följt av en inte lika imponerande kropp. Måttbandet visar 117cm och vikten endast 9,4kg trots att den hade en brax i svalget. Efter en liten fotosession får den gå tillbaks. När vi tillslut gick hem kändes ismetepasset inte lika idiotiskt, i alla fall inte lika idiotiskt som när vi gick ut…

Gädda 9,4kg 117cm

Nu ser vi fram emot lite ”riktigt” fiske i öppet vatten… Borde inte vara så långt borta nu…