Väder Luleå

4/12 Uppdatering PDF Skriv ut Skicka sidan
Skrivet av Björn
2010-12-04 20:13

Ja då var det dags för en uppdatering...

Idag så gjorde Jag och David teamets 3:e ismetepass (det har tyvärr inte blivit fler...)

Första passet skedde på ca 5cm is. Det var spännande att gå ut när isen sprack under våra fötter. Tyvärr hade vi inte lyckats fånga levande betesfisk och den betesfisk vi hade var rätt frystorkad. Tyvärr fick vi inte vara med om något bra fiske snarare tvärtom... En spene var det enda vi lyckades fånga. Om det berodde på den dåliga kvaliten på mörtarna eller att gäddorna inte var på hugget får vi aldrig veta.

Andra passet så hade det hunnit falla 2-3cm snö men fisket var desto bättre. På morgonen vittjade vi mörtstugan och tror att vi fick kring 150 mörtar i bra storlek. Den dagen fångade vi kring 20st gäddor, tyvärr ingen riktigt stor. Rickard klämde till med dagens största,vikt kring 7kg.

Sen blev det kallt i ett par veckor innan vi idag äntligen fick möjlighet att testa lyckan igen. Jag och David smet iväg till ett mindre vatten där vi emellanåt haft riktigt bra fiske. Idag hade vi dock bara dött bete så förhoppningarna var inte så stora... Och det började inte särskilt bra... Motorborren började gå dåligt redan efter några borrade hål för att tillslut ge upp när vi hade 2 hål oborrade.

Fisket började också segt. Det tog nog 1,5timme innan David fick första hugget, en spene på ett par kilo sen var det segt igen... David fick även det andra hugget, den lossnade precis i hålet men det var inget monster, kanske kring 6kg.

En timme senare började jag ledsna på att det inte huggit något på mina spön så jag gick och placerade betesfisken närmare isen. Medans jag fäster linan i vippan så hugger det, tyvärr är även det en spene. Bara för att testa så går jag och justerar upp ett spö till och även här hugger det nästan omgående. En gädda på ca: 6kg blir snabbt avkrokad och återutsatt.

Nu justerar vi upp alla spön och lyckas få ett par hugg till... Tyvärr tappar David en som han trodde var FIN.

Nu hoppas jag på lite mildare väder utan så mkt snö... Blir så tungt att dra pulkorna då...