Väder Luleå

8/8 Nattfiske PDF Skriv ut Skicka sidan
Skrivet av Robin
2012-08-08 09:20

Är slö och länkar till en rapport skriven av Joel istället! :)

6/8 Nytt PB PDF Skriv ut Skicka sidan
Skrivet av Björn
2012-08-06 13:56

Inte för mig men för min dotter Ida.

Vi satt hemma och var lite rastlösa när Ida plötsligt kom med förslaget att fara och fiska!

Snabbt hade vi packat in ul-spön och jigglåda i bilen och for iväg på ett litet pass.

Vi riggade upp med varsin knallgul relaxjigg och i andra kastet fick jag en liten gädda som Ida fick veva in. Sen fick Ida ett "bottennapp", men när jag tog spöt sprattlade det i andra änden så jag gav tillbaka spöt och Ida drillade som hon inte gjort annat.

Upp kom denna fina abborre på 950g:

Efter detta lyckades Ida dra en gädda till innan vi gav oss. På vägen hem var det en stolt fiskare som ringde runt och skröt om sin fångst...

21/7 Regnbågsrally! PDF Skriv ut Skicka sidan
Skrivet av Rickard
2012-07-20 18:42

När Jimmy fick höra om det grymma ädelfisket vi hade för några veckor sen (se tidigare inlägg), blev även han sugen på en tripp till detta ställe.

Vi kommer fram ganska sent på natten. Trots kraftigt fiskesug bestämde vi oss för att gå och lägga oss och börja tidigt på morgonen därpå.

När vi vaknar ser vi att det är alldeles spegelblankt på vattnet och fort som f-n var kläderna på, ölen packad och båten i sjön.

Vi började med trolling och det tog inte många minuter så hade vi dom första fiskarna i båten. Bäst levererade våra miekowobbler i orange/guld i storlek 10-12cm. Dom flesta regnbågarna låg runt 2 kg med toppfisk på 3 kg, antalet var det heller inget fel på för vi hade ofta dubbel och ibland trippelhugg på spöna.

Jimmy som hade fått i uppgift av chefen där hemma att ta med sig matfisk hem fick sig ett ordentligt träningspass med filékniven.

Vid lunchtid drog ett kraftigt regnväder in och vi fick söka skydd i stugan i några timmar medans kläderna torkade och vi passade på att äta och sova. Kvällsfisket fortsatte i samma stil med flera regnbågar på ca 2 kg.

Dagen efter dyker Björn, David och Robin upp vid middagstid.

Regnbåge 3,7kg

Björn visade direkt var skåpet skulle stå med en riktigt fin regnbåge på 3,7 kilo. Den tog på ett testbete som han fått av Svenne på Mieko.

Sen gick dom in för att ta några större Rödingar och även där var Björn den som lyckades bäst med 2 st på 2,05kg.

Röding 2,05kg

Trots stor ansträngning av mig och resten av grabbarna lyckades vi inte bräcka dessa fiskar denna resa.

Men nästa gång då..... :)

18/7 Fisketripp PDF Skriv ut Skicka sidan
Skrivet av Håkan
2012-07-18 09:24

För några veckor sedan bestämde några av oss i teamet (jag, Anders, Björn och Rickard) för att göra en kombinerad satsning efter gädda och ädelfisk.

Men fisket efter gädda kom av sig ganska snabbt.

När vi väl var framme vid stugorna träffade vi ett par från Umeå som fiskat i sjön nedanför och dom hade fått ett flertal fina regnbågar på bara några timmar.

Morgonen därpå var vi lite splittrade på vad vi skulle köra för metod. Sjön skulle förutom Regnbåge även hålla ett bra bestånd av röding och även någon öring. Björn och Rickard testade vertikalfiske efter röding medan jag och Anders testade spinnfiske med skeddrag. Det tog inte länge så lyckades jag fånga en fin båge på 2,9 kg.

Regnbåge 2,9kg

När vi knäckt ”koden” så rullade de bara på och efter ett par timmar hade vi alla tagit PB på regnbåge.

På kvällen och dagen efter gick vi helt över till trolling och det gav ett flertal Regnbågar över 2kg med en topp på 3,4kg som jag lyckades fånga. Rödingen var också på hugget och vi fick några stycken runt kilot med toppar på 1,8kg och 2kg. Öringen ville dock inte riktigt vara med men vi lyckades ta några kring kilot.

Regnbåge 3,4kg

Röding 2,0kg

En summering av denna helg är svår men vi lyckades nog landa ett femtiotal ädelfiskar och lika många tappade..

Det här stället kommer bli ett grymt resmål, under sommaren när man bara vill njuta av naturen...

Fler bilder:

Röding 1,8kgFisketrippFisketrippFisketrippFisketripp

12/7 Slömete PDF Skriv ut Skicka sidan
Skrivet av Robert Lindholm
2012-07-12 18:44

Efter att man ej han med gäddfisket pga Kiruna jobb så har man slöat sig med lite mete.

Dock ett ganska soft fiske :)

Brax och Id har varit på tapeten, dock har jag ej knäckt koden efter ID i skeåälven.

Braxen fick vi mängder av efter hårt mäskande.

Här en liten videosnutt som visar hur hårt mete kan vara ibland :)